دسته‌بندی نشده

18 نوشیدنی قهوه معروف بر پایه اسپرسو که باید بشناسید

نوشیدنی های بر پایه اسپرسو

اگر تا‌به‌حال به کافه یا کافی شاپ رفته یاشید، می‌دانید که منوی نوشیدنی‌ها اغلب تنوع زیادی دارند و شاید اسامی را ببینید که برایتان عجیب باشند!  انواع مختلفی از نوشیدنی‌های قهوه بر پایه اسپرسو وجود دارد که صاحبین کافه می‌توانند به مشتریان خود ارائه دهند و درک تفاوت بین آنها شاید کمی دشوار باشد. در این مقاله محبوب‌ترین نوشیدنی‌های قهوه بر پایه اسپرسو و دستور العمل‌های تهیه آنها + تصاویر را آماده کرده‌ایم تا راحت‌تر با آنها آشنا شوید و این‌بار انتخاب بهتری بر اساس سلیقه‌تان داشته باشید یا خودتان در منزل و محل کار آماده کنید و لذت ببرید.

نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو کدامند؟

همه قهوه‌ها به یک شکل دم‌آوری و تهیه نمی‌‌شوند. سبک‌های مختلف دم‌آوری و تهیه قهوه می‌تواند باعث تغییر در طعم (تلخ، شیرین، ترش یا گس بودن) نوشیدنی شود. برای تهیه قهوه اسپرسو، به دستگاه اسپرسوساز یا موکاپات نیاز دارید. این دستگاه‌ها آب داغ تحت فشار را از فیلتری که حاوی دانه‌های قهوه آسیاب شده است عبور می‌دهند. فشار آب یک شات قهوه با غلظتی بالا تولید می‌کند. این روشی است که بیشتر برای نوشیدنی‌های قهوه بر پایه اسپرسو استفاده می‌شود. اسپرسو شکل غلیظی از قهوه است که با فشار دادن آب داغ از طریق دانه‌های ریز آسیاب شده قهوه ساخته می‌شود. اسپرسو پایه بسیاری از نوشیدنی‌های قهوه مانند کاپوچینو، لاته، ماکیاتو و موکا است. در ادامه برخی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های قهوه بر پایه اسپرسو در کافه‌ها بهمراه نحوه تهیه و تصاویر هرکدام لیست شده است.

ترکیبات نوشیدنی‌های قهوه بر پایه اسپرسو چیست؟

بیشتر انواع نوشیدنی‌های قهوه از سه مواد اصلی تشکیل شده‌اند: اسپرسو، شیر فوم گرفته شده و فوم شیر.
بر اساس علایق و ترجیحات می‌توان به هر نوع قهوه، مواد افزودنی مانند شکلات و سیروپ و… اضافه کرد و طعم‌های متفاوتی ساخت. به این نکته توجه داشته باشید که نسبت نوشیدنی‌ها ممکن است در هر کافه بسته به سلایق و علایق مشتری‌ها متفاوت باشد.

معروفترین نوشیدنی های قهوه بر پایه اسپرسو+ نحوه تهیه 

1- قهوه اسپرسو (short black)

قهوه اسپرسو (که در بعضی منوها short black نوشته می‌شود) از نظر حجمی تقریبا 1 شات است. قهوه‌ای با غلظت بالا به رنگ تیره و تلخ و بدون شیر سرو می‌شود.

نسبت: 1 شات اسپرسو

قهوه اسپرسو

2-قهوه دوپیو – اسپرسو دوبل (doppio)

یک اسپرسو دوبل شامل دوشات قهوه اسپرسو است که در بعضی منوها بنام دوپیو doppio (کلمه ایتالیایی برای دوبل است) نوشته می‌شود. این نوشیدنی نسبت به اسپرسو بسیار غلیظ و قوی و به رنگ سیاه، بدون شیر یا شیرین کننده است.

نسبت: 2 شات اسپرسو

doppio espresso

3- قهوه رد آی (Red Eye)

قهوه رد آی یا “شات در تاریکی” نوعی از نوشیدنی قهوه است که قهوه دمی با یک شات قهوه اسپرسو ترکیب می‌شود. این یک نوشیدنی قوی و دارای کافئین بالاست. برای تهیه قهوه رد آی، یک شات قهوه اسپرسو به یک فنجان قهوه دم کرده داغ اضافه می‌شود، معمولاً به نسبت 1:8 یا 1:10. این نوشیدنی اغلب به رنگ سیاه و بدون شیر یا شیرین کننده سرو می‌شود تا طعم غلیظ اسپرسو حس شود.

نسبت: 1 شات اسپرسو + قهوه دمی

قهوه رد آی

4- قهوه بلک آی (Black Eye)

نسخه دو برابرشده قهوه رد آی است و کافئین بسیار بالایی دارد. برای تهیه بلک آی از ترکیب دو شات (۵۰ تا ۶۰ میلی لیتر ) قهوه اسپرسو با ۱۲۰ میلی‌لیتر قهوه دمی ( دریپ کافی یا فرانسه یا فرنچ پرس ) استفاده می‌شود. توصیه می‌شود در طول روز بیش از یک فنجان بلک آی ننوشید!

نسبت: 2 شات اسپرسو + قهوه دمی

قهوه بلک آی

5- قهوه آمریکانو

Americano نوشیدنی بسیار محبوب بخصوص برای شروع روز است. از ترکیب آب داغ و یک شات اسپرسو تهیه می‌شود.

این نوشیدنی در زمان جنگ جهانی دوم به وجود آمده زمانی‌که سربازان ایتالیایی به اسپرسو، آب اضافه می‌کردند تا قهوه رقیق‌تری داشته باشند. آب اسپرسو را رقیق می‌کند و در عین حال سطح بالایی از کافئین را حفظ می‌کند.

نسبت: ترکیب آب داغ و یک شات اسپرسو

قهوه آمریکانو

6- قهوه لانگ بلک (long black)

این نوشیدنی کاملا مشابه آمریکانو (یا به قول معروف داداش آمریکانو) است با این تفاوت‌که در آمریکانو ابتدا آب به اسپرسو اضافه شده اما در لانگ بلک اسپرسو به آب اضافه می‌شود.در این نوشیدنی حالت کریمای سطح قهوه نیز بیشتر است، منشا آن کشورهای نیوزیلند و استرالیا می‌باشد.

نسبت: 2 شات اسپرسو + 3 اونس آب گرم

قهوه  لانگ بلک

7- قهوه اسپرسو ماکیاتو (macchiato)

نوعی نوشیدنی بر پایه اسپرسو است که با افزودن مقدار کمی شیر فوم گرفته شده به یک شات اسپرسو تهیه می‌شود. کلمه ماکیاتو “macchiato” به معنای علامت‌دار یا لکه‌دار است. این اشاره به لکه‌ای دارد که شیر روی سطح اسپرسو بر جای می‌گذارد. ماکیاتو قهوه‌ غلیظ، کم حجم و تلخ است و طعم ملایم‌تری نسبت به اسپرسو دارد.

نسبت: 1 شات اسپرسو + 1 تا 2 قاشق چای‌خوری شیر فوم گرفته شده (حالت یک لکه)

قهوه اسپرسو ماکیاتو

8- قهوه لانگ ما‌کیاتو (long Macchiato)

این نوشیدنی شاید به اسم لاته ماکیاتو نیز در منوی کافه‌ها باشد. لانگ ماکیاتو دقیقا همان ترکیبات ماکیاتو را بصورت 2برابر دارد. لاته ما‌کیاتو نیز بسیار شبیه است به ما‌کیاتو با این تفاوت که مقدار شیر لاته ما‌کیاتو بیش‌تر از اسپرسو ماکیاتوست و اغلب در لیوان بلندتری سرو می‌شود. البته ممکن است ترکیبات ماکیاتو به حالت 3 لایه نیز آماده شود با این ترکیب که ابتدا شیر، بعد فوم یا کف و در نهایت قهوه اسپرسو در لیوان ریخته می‌شود که ظاهر زیباتری هم دارد.

نسبت: 2 شات اسپرسو + 2 تا 4 قاشق چای خوری شیر فوم داده شده

قهوه لانگ ماکیاتو

9- قهوه کورتادو

قهوه کورتادو از جمله نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو با شیر است که ریشه آن برخلاف نوشیدنی‌های قبلی به کشور اسپانیا برمی‌گردد. این نوشیدنی حاوی کف یا فوم شیر به میزان بسیار کم بوده اما در عین حال، طعمی ملایم از قهوه را به ما می‌دهد. کورتادو را به آرامی میل کنید، زیرا کافئین آن قوی است.

نسبت: 1 شات اسپرسو + 1 اونس شیر گرم + 1 سانت فوم

قهوه کورتادو

10- کافه برو (breve)

این نوشیدنی مانند کاپوچینو درست می‌شود، اما در آن به‌جای شیر معمولی از شیر نصف و نیم بخارپز شده ( نصف شیر / نصف خامه ) استفاده می‌شود که کف خامه‌ای مانند تولید می‌کند.

نسبت: 1 شات اسپرسو + 3 اونس شیر نصف و نیم بخارپز + 1 سانت فوم شیر

کافه برو

11- کاپوچینو

این نوشیدنی پرطرفدار معمولاً در وقت صبحانه در کشور ایتالیا مصرف می‌شود و در ایالات متحده (بخصوص استارباکس) نیز محبوبیت دارد. این نوشیدنی از ترکیب یک الی دو شات اسپرسو، شیر فوم گرفته شده و فوم شیر تهیه می‌شود. معمولاً به دلیل لایه خامه‌ای ضخیم و طعم دهنده‌های جذابی که می توان به آن اضافه کرد، بسیار محبوب است و اغلب روی فوم شیر را با پودر کاکائو یا دارچین تزئین می‌کنند. 

نسبت: 1یا2 شات اسپرسو + 2 اونس شیر فوم داده شده + 2 اونس فوم + پاچیدن پودر شکلات یا دارچین (اختیاری)

قهوه کاپوچینو

12- فلت وایت (flat white)

قهوه فلت وایت از نیوزلند و استرالیا سرچشمه می‌گیرد و بسیار شبیه به کاپوچینو است اما با این تفاوت که یک لایه کف شیر نازک، تقریبا صاف و یک دست بر روی سطح آن می‌باشد و فاقد پودر شکلات یا دارچین است. دلیل نام‌گذاری آن برخورد موج‌های دریا با صخره‌های کوهستانی که باعث پدیدار شدن موج‌های سفید می‌شود است و واژه فلت هم به این دلیل اضافه‌شده که همانطور که بالاتر گفتیم فوم این نوشیدنی کمتر و صاف‌تر از قهوه کاپوچینو و لاته است. 

نسبت: 1 شات اسپرسو + 4 اونس شیر 

قهوه فلت وایت

13- قهوه لاته (Cafe Latte)

قهوه لاته برگرفته از واژه ایتالیایی “latte” به معنای شیر است. ظاهرش خیلی شبیه به کاپوچینو است اما روش تهیه متفاوت‌تری دارد! برای تهیه کاپوچینو از شیر جوشیده و فوم شیر استفاده می‌شود در حالی که برای قهوه لاته از میکروفوم که همان کف شیر ظریف و متراکم شده است استفاده می‌شود. در این نوشیدنی اسیدیته و تلخی قهوه با مقدار شیر موجود در نوشیدنی کاهش می‌یابد.

نسبت: 1 شات اسپرسو + 8الی10 اونس شیر فوم گرفته شده + 1 سانت فوم

قهوه لاته یا لته

14- قهوه موکا (Mocha)

موکا نیز یکی دیگر از نوشیدنی‌های محبوب برپایه اسپرسو است که این نوشیدنی از قهوه اسپرسو و شیر فوم گرفته شده به همراه فوم شیر تهیه می‌شود اما تفاوت اصلی موکا با دیگر نوشیدنی‌ها استفاده از سس شکلات است که طعم آن را کمی شیرین می‌کند. در قهوه موکا شیر کمتری نسبت به کاپوچینو و لاته استفاده می‌شود.

نسبت: 1 شات اسپرسو + 1الی2 اونس سس شکلات + 1-3 اونس شیرفوم گرفته شده + 2-3 سانت کف یا فوم شیر

موکا

15- قهوه وینا (Vienna coffee)

قهوه وینا یا وینا کافی یک نوع قهوه سنتی محبوب است که اسپرسو بهمراه خامه زده شده تهیه می‌شود. برای آماده‌سازی قهوه وینا از دم کردن دو شات قهوه اسپرسوی دارک و سپس اضافه نمودن خامه زده شده Whipped cream بر روی قهوه استفاده می‌کنند .خامه زده شده جای شیر و شکر را می‌گیرد تا بافتی خامه ای روی قهوه ایجاد کند و در نهایت شکلات روی خامه رنده می‌شود یا از پودر شکلات برای تزیین استفاده می‌کنند.

نسبت: 2 شات اسپرسو + ۱۰۰ گرم خامه زده شده + پودر کاکائو برای تزئین

قهوه وینا یا وینا کافی

16- قهوه آفوگاتو

آفوگاتو که یکی از نوشیدنی‌های برپایه اسپرسو که منشا آن کشور ایتالیاست و تقریبا شبیه به نوعی دسر می‌باشد که در زبان ایتالیایی به معنی (غرق شده) می‌باشد. آفوگاتو با ریختن یک شات اسپرسو روی یک اسکوپ بستنی یا ژلاتوی وانیلی درست می‌شود که اغلب بعنوان یک دسر شیرین بعد از غذا سرو می‌شود.

نسبت: 1 شات اسپرسو + 1 اسکوپ بستنی وانیلی

آفوگاتو

17-کافه اوله یا  آئو لایت (Cafe au Lait)

کافه au lait که در منوها به نام کافه اوله نیز نوشته می‌شود، یک روش سنتی تهیه و سرو قهوه به همراه شیر در کشور فرانسه می‌باشد. تقریبا شبیه به شیرقهوه می‌باشد و این نوشیدنی از قهوه (معمولا با قهوه فرانسوی یا هر قهوه غلیظی به جای شات اسپرسو) و به اضافه شیر فوم گرفته شده (جوشیده نشده) با نسبت 50/50  تهیه می‌شود. 

نسبت: یک پیمانه قهوه فرانسه (یا قهوه دمی) + یک پیمانه شیر فوم گرفته شده

کافه اوله

18- قهوه سرد (Iced Coffee)

مصرف قهوه سرد در فصل تابستان بسیار محبوب می‌شود. برای تهیه آن ، قهوه درشت آسیاب شده به مدت حداقل 12 ساعت در آب سرد غوطه‌ور می‌شود. هر چه قهوه بیشتر بماند ، طعم آن قوی‌تر می‌شود و سپس عصاره ای که ایجاد می‌شود می تواند با شیر یا آب مخلوط شود و روی یخ سرو شود.

قهوه سرد دارای اسیدیته پایین‌تر و تلخی کم‌تر نسبت به قهوه گرم است. برای افرادی که معده‌ای حساس دارند می‌تواند انتخاب مناسب‌تری باشد.

نسبت: 1 پیمانه یخ + 1 و 1/2 پیمانه قهوه + 1/2 پیمانه شیر + 2 قاشق چای‌خوری سیروپ یا شکر

آیس کافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *