دسته‌بندی نشده

9 فایده شگفت انگیز قهوه برای سلامتی

فواید نوشیدن قهوه برای سلامتی بدن

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی‌های شناخته شده در جهان است که دلایل خوبی هم برای این محبوب بودن دارد. نه تنها طعم آن فوق‌العاده است و به ما انرژی می‌دهد، بلکه فواید زیادی هم برای سلامتی دارد که ممکن است دانستن آنها شما را شگفت زده کند. قهوه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و سایر ترکیباتی است که می‌تواند از بدن ما در برابر بیماری‌های مختلف محافظت کند و سلامت ما را بهبود ببخشد.

پیشگیری از دیابت تا افزایش طول عمر با نوشیدن قهوه

در ادامه با یکسری از فواید جالب،مهم و شگفت انگیز نوشیدن قهوه برای سلامتی که لازم است بدانید، آشنا می‌شویم. اگر هنوز از نوشیدن قهوه مطمئن نیستید حتما تا انتهای این نوشته را دنبال کنید 🙂

1. قهوه می‌تواند به چربی سوزی و کاهش وزن کمک کند

قهوه حاوی کافئین است که یک محرک طبیعی بوده و می‌تواند باعث افزایش سطح متابولیسم در بدن شده و کمک کند کالری بیشتری در طول روز بسوزانید. کافئین همچنین می‌تواند عملکرد فیزیکی و استقامت شما را با به حرکت درآوردن اسیدهای چرب از بافت‌های چربی و در دسترس قرار دادن آن‌ها برای تبدیل شدن به انرژی افزایش دهد. علاوه بر این، قهوه می‌‎تواند اشتهای زیاد شما را سرکوب کند و به‌مرور حس هوس برای خوردن غذاهای شیرین یا چرب را کاهش دهد.

2. قهوه می‌تواند کبد را در برابر بیماری محافظت کند

سازمان بهداشت جهانی پس از انجام بیش از 1000 مطالعه و بررسی و تحقیق روی انسان‌ها تأیید کرد که خوردن قهوه اثر مثبتی بر روی آنزیم‌های کبدی دارد و نوشیدن منظم روزانه یک الی نهایتا دو فنجان ​​قهوه می‌تواند از سرطان کبد جلوگیری کند. اگرچه که هیچگاه در مصرف قهوه و کافئین نباید زیاده‌روی کرد!

نوشیدن قهوه همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری های کبدی مانند سیروز و فیبروز، هپاتیت و همچنین اختلالات کبدی در برخی بیماران را کاهش دهد. نتیجه دیگری از بررسی 30 مطالعه نشان داده که هر فنجان قهوه ای که مردم در روز مصرف می‌کنند با 6 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است، پس قهوه می تواند برای محافظت از افراد در برابر دیابت نوع 2 مفید باشد.

3. قهوه می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد و فشار خون را کاهش دهد

قهوه می تواند با بهبود جریان خون، کاهش سطح کلسترول و جلوگیری از لخته شدن خون، به سلامت قلب کمک کند. وجود آنتی اکسیدان های خاصی در قهوه می‌تواند با شل کردن رگ‌های خونی و کاهش مقاومت در برابر جریان خون، فشار خون را کاهش دهد. با این حال، این تأثیر ممکن است بسته به حساسیت بدن شما به کافئین و میزان قهوه ای که می نوشید متفاوت باشد و اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما با دکترتان مشورت کنید. مصرف متوسط قهوه (1 تا 3 فنجان در روز) برای قلب و عروق فرد سالم خطری ندارد.

4. قهوه می تواند عملکرد مغز را تقویت کند

قهوه می‌تواند با تحریک سیستم عصبی مرکزی و افزایش سطح انتقال دهنده‌های عصبی مانند دوپامین، سروتونین و استیل کولین، توانایی‌های مغز را افزایش دهد. این انتقال دهنده‌های عصبی مسئول تنظیم خلق و خو، حافظه، توجه، یادگیری و انگیزه در ما هستند. مصرف قهوه همچنین می‌تواند هوشیاری ذهنی، زمان واکنش نشان دادن و مهارت های حل مسئله را نیز بهبود بخشد. علاوه بر این، نوشیدن قهوه می‌تواند با محافظت از سلول‌های مغز در برابر آسیب و انحطاط، به پیشگیری یا به تاخیر انداختن بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون کمک کند.

5. قهوه می‌تواند خطر افسردگی و اضطراب را کاهش دهد

همانطور که بالاتر گفتیم قهوه با افزایش سطح انتقال دهنده‌های عصبی مغز و کاهش استرس می‌تواند تاثیر مثبتی بر سلامت روان ما داشته باشد. قهوه می‌تواند با متعادل کردن فعالیت محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) مغز که در پاسخ به استرس نقش دارد، خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داده که زنانی که 2 تا 3 فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند، 15 درصد کمتر از زنانی که کمتر از یک فنجان قهوه در هفته می‌نوشیدند، در معرض خطر افسردگی قرار داشتند. مطالعه دیگری نشان داده مردانی که در طول روز قهوه می‌نوشند نسبت به افرادی که کمتر از یک فنجان در ماه می‌نوشند، 53 درصد کمتر در معرض خطر خودکشی قرار دارند.

6. قهوه می‌تواند سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد

قهوه با وجود آنتی اکسیدان‌هایی که می‌توانند رادیکال های آزاد را (که مولکول های مضری هستند و باعث التهاب و آسیب به سلول های بدن می‌شوند) خنثی کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. نوشیدن قهوه همچنین می‌تواند تولید و عملکرد سلول‌های ایمنی بدن را که در مبارزه با عفونت ها و تومورها نقش دارند، تعدیل کند. علاوه بر این، مصرف قهوه می‌تواند از رشد باکتری‌هایی مانند هلیکوباکتر پیلوری که باعث ایجاد زخم معده و ورم معده است، جلوگیری کند.

7. قهوه می‌تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد

قهوه می تواند با مهار رشد، تهاجم و متاستاز سلول‌های سرطانی از بدن در برابر برخی از انواع سرطان محافظت کند. برخی از سرطان هایی که قهوه ممکن است به پیشگیری از آنها کمک کند عبارتند از سرطان کولورکتال، سرطان کبد، سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان آندومتر و ملانوم. این تاثیر قهوه ممکن است به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد متاستاتیک آن باشد.

8. قهوه می‌تواند به درمان آسیب‌های پوستی کمک کند

مصرف قهوه می تواند با بهبود گردش خون، هیدراتاسیون و تولید کلاژن به سلامت و ظاهر پوست کمک کند. قهوه همچنین می‌تواند با محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش، استرس اکسیداتیو و التهاب، علائم پیری مانند چین و چروک و افتادگی را تا حدی کاهش دهد. علاوه بر این، نوشیدن قهوه با کاهش تولید سبوم، التهاب و تجمع چربی به درمان برخی از بیماری‌های پوستی مانند آکنه، اگزما و سلولیت کمک می‌کند.

9. قهوه باعث افزایش طول عمر و کیفیت زندگی می‌شود

مصرف قهوه می‌تواند با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از دلایل مختلف مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت، بیماری‌های تنفسی و عفونت‌ها، به شما کمک کند زندگی طولانی تر و بهتری داشته باشید. قهوه همچنین اثر مثبتی بر کیفیت زندگی، با افزایش سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دارد.

قهوه؛ هدیه شگفت انگیزی از سوی طبیعت

در انتها باید گفت قهوه چیزی بیش از یک نوشیدنی خوشمزه و انرژی زاست. برای نوشیدن یک قهوه مفید، باید در انتخاب دانه‌های قهوه خود دقت کنید، بهتر است از دانه قهوه تازه آسیاب شده و آب تصفیه شده استفاده کنید . همچنین باید از افزودن بیش از حد شکر، خامه یا طعم دهنده‌های مصنوعی به قهوه خود پرهیز کنید، به این دلیل که فواید مثبت قهوه را خنثی می‌کنند. در نهایت، باید قهوه را در حد اعتدال و با توجه به وضعیت بدن و سلامتی‌تان بنوشید. مقدار بهینه قهوه برای اکثر افراد 3 تا 5 فنجان در روز است، اما ممکن است بسته به سن، وزن، وضعیت سلامتی و… شما این مقدار کمتر یا بیشتر باشد.

اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی به‌سر می‌برید، حتما قبل از نوشیدن قهوه با پزشک خود مشورت کنید. اگر تحت درمان خاصی هستید یا داروهایی مصرف می‌کنید که ممکن است با کافئین تداخل داشته باشد، توصیه می‌کنیم قبل از نوشیدن قهوه با پزشک خود مشورت کنید. البته فراموش نکنید که در کنار مصرف قهوه، حتما آب زیاد بنوشید. ☕

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *