دسته‌بندی نشده

راهنمای تمیز کردن اسپرسوساز خانگی



تمیز کردن و رسوب زدایی دستگاه اسپرسو‌ساز برای صرفه جویی هزینه در دراز مدت، افزایش طول عمر و ارائه قهوه با کیفیت مهم است. در عین حال بسیاری از کاربران دستگاه اسپرسو نمی‌دانند چگونه و هر چند وقت یک بار دستگاه خود را رسوب زدایی کنند.
Picsart 24 09 14 23 04 49 830
رسوب زدایی چیست؟
 رسوب زدایی به از بین بردن تجمع موادمعدنی با استفاده مکرر از دستگاه اسپرسو گویند. آب حاوی مواد معدنی همچون کلسیم و منیزیم که از دستگاه قهوه ساز عبور کرده و در نهایت به عنوان رسوب آهک روی عنصر دستگاه تجمع می‌‌کنند. تجمع این مواد می تواند به دیگ دستگاه آسیب برساند و همچنین بر روی کیفیت قهوه نیز اثر گذارد.

آیا دستگاه اسپرسوساز خود را رسوب زدایی کنیم؟
بله باید دستگاه اسپرسو‌ساز را رسوب زدایی کنیم؛ زیرا که آب حاوی مواد معدنی است که به مرور زمان می‌تواند بر عملکر و طعم قهوه اثر
گذارد. فشار و گرما تولید شده که به استخراج روغن‌های قهوه و ترکیبات طعم دهنده کمک می‌کند.
رسوب زدایی منظم لوله‌ها و و قطعات، می‌تواند دستگاه اسپرسو‌ساز را از رسوب باقیمانده قهوه، آهک و باکتری‌هایی که در طول زمان ایجادمی‌شوند، حفظ کند. شستشو با محلول رسوب زدایی می‌تواند عمر دستگاه و قطعات مانند چوب بخار که اغلب تعویض می‌شوند را افزایش دهد.

تمیز کردن با رسوب زدایی چه تفاوتی دارد؟
برای بهبود در مراحل دم کردن قهوه بهتر است که دستگاه اسپرسو‌ساز روزانه تمیز کنیدو به صورت دوره‌ای رسوب زدایی شود.
رسوب زدایی رسوب آهک موجود در دستگاه شما را از مواد معدنی همچون کلسیم و منیزیم و دیگر مواد که از آب به دست می‌آید را حذف می کند. رسوب زدایی می تواند با سرکه یا قرص‌های مخصوص جرم گیری باشد.

نحوه تمیز کردن دستگاه اسپرسو‌ساز چگونه است؟ 
بهتر است با نحوه تمیز کردن قهوه ساز آشنا شوید تا بهترین قهوه‌ها را به مخاطبان خود ارائه دهید.

1)قسمت بیرونی دستگاه را پاک کنید.
از یک پارچه مرطوب برای تمیز کردن قسمت بیرونی قهوه ساز استفاده کنید. هر روز نیز سر‌دوش را پاک کنید تا لکه‌های قهوه از بین رود. دستگاه را در آب غوطه ور نکنید.

2) با دست در آب و صابون گرم بشویید.
دفترچه راهنما را مشاهده کنید که کدام قطعات باید با دست شسته شود. این قطعات معمولا شامل قهوه جوش، سبد فیلتر، درب، فیلتر قابل استفاده مجدد و گاهی اوقات هم مخزن آب می‌شود. اگر امکان شست‌و‌شوی سریع این اقلام را ندارید بهتر است چند مدتی یکبار با آب گرم بشویید.

3) با ماشین ظرفشویی تمیز کنید.
برخی قطعات ممکن است با ماشین ظرفشویی قابل شستشو باشند. می توان با استفاده از ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن کامل حدود یک بار در هفته در زمان و کار دستی صرفه جویی کنید.

4) درب محفظه را باز بگذارید تا خشک شود.
 درب مخزن و سبد فیلتر را باز بگذاری تا به خشک شدن دستگاه کمک کنید، این کار باعث می‌شود با کاهش میزان رطوبت به دام افتاده از رشد باکتری‌ها جلوگیری شود.
Picsart 24 09 14 23 00 18 954
نحوه رسوب زدایی دستگاه اسپرسو‌ساز چگونه است؟ 
برای رسوب زدایی قهوه ساز می‌توان از جرم گیر‌های تجاری یا سرکه استفاده شود. اگر هم به مواد رسوب زدا دسترسی ندارید می‌توانید با محلولی متشکل از نیمی آب و نیمی سرکه برای قهوه‌ساز استفاده کنید.

1) چرخه دم کردن را اجرا کنید.
قهوه ساز را با استفاده از مقادیر توصیه شده رسوب زدایی و آب در یک دور کامل دم کردن قرار دهید. اگر هم قهوه ساز دارای چرخه تمیز کردن از پیش برنامه ریزی شده است دستورالعمل های دفترچه راهنما را دنبال کنید.

2) چراغ نشانگر را خاموش کنید.
اگر قهوه‌ساز دارای چراغ نشانگر است و پس از اتمام دم کردن خاموش نشد چرخه دم کردن را دوباره تکرار کنید تا خاموش شود.

3) قهوه‌ساز را بشویید.         
هر بار قهوه ساز را با دو دورچرخه دم کردن و یک غلاف کامل با آب خنک بشویید، سپس سبد و قفسه دم نوش را در آب داغ و صابون بشویید.

4 ) فیلتر آب را نصب کنید.
فیلتر و صافی را با آب داغ و صابون بشویید و سپس آن را نصب کنید. درب را بازگذارید تا فیلتر خشک بشود. اگر فیلتر آسیب دیده بود بهتر است، تعویض شود.

چگونه با سرکه رسوب زدایی کنیم؟
رسوب زدایی اسپرسو‌ساز با سرکه یک راه‌حل ساده برای حفظ عملکرد بهتر دستگاه است. مخزن با استفاده از نیمی سرکه مقطر سفید و نیمی آب پر شود. یک چرخه دم کردن یا تمیز کردن را اجرا کنید؛ سپس 2 الی 3 بار چرخه دم کردن را با آب خنک انجام دهید و سبد را با آب گرم کاملا بشویید. سرکه اسیدی است به تجزیه مواد معدنی در اسپرسو‌ساز کمک می‌کند.

با رسوب زدایی نکردن دستگاه اسپرسو‌ساز چه اتفاقی می‌افتد؟
اگر اسپرسو‌ساز را رسوب زدایی نکنید ممکن است برای دستگاه شما مشکلاتی همچون گرمای نامناسب، فشار کم آب و خرابی دستگاه به دلیلی تجمع رسوب آهک اتفاق بیافتد. عدم تمیز کردن و رسوب زدایی اسپرسوساز عواقب بدی دارد. در انتهای ملایم ترازو رسوبات آهکی، از جریان آب و هم گرمایی که به آنها می‌رسد ممانعت می‌کند، زیرا فلس مانند یک عایق عمل کرده و گرما را مسدود می‌کند. این می‌تواند باعث تولید دما پایین و فشار کمتری شود.
Picsart 24 09 14 23 02 34 105
اسپرسوساز، وسیله محبوب برای دوستداران قهوه
تمیز کردن و رسوب زدایی دستگاه اسپسوساز، برای حفظ کیفیت قهوه، طول عمر دستگاه و جلوگیری از بروز مشکلات امری ضروری است. با پیروی از راهنمای ارائه شده در این مقاله، شما می‌توانید دستگاه اسپرسوساز خود را به بهترین شکل ممکن نگهداری کرده و از نوشیدن قهوه‌های خوش طعم لذت ببرید.
اگر شما نیز به نوشیدن قهوه علاقه دارید می‌توانید مطالب دیگر سایت علی کافه را مطالعه کنید.

سوالات متداول

برای رسوب زدایی اسپرسوساز چگونه باید از سرکه استفاده شود؟
برای رسوب زدایی با سرکه باید محلولی از نصف سرکه و نصف آب درست کرده و از آن استفاده کنیم.

تفاوت تمیز کردن با رسوب زدایی چیست؟
تمیز کردن روزانه انجام می‌شود اما رسوب زدایی دوره‌ای انجام می‌شود.

رسوب زدایی چه اهمیتی دارد؟
رسوب زدایی باعث عملکرد بهتر دستگاه و طعم بهتر قهوه می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *